Artykuł pochodzi ze strony www.info-ogrody.pl. Oryginał znajdziesz pod adresem:
https://www.info-ogrody.pl/artykul,id_m-100224,t-polacy_o_zieleni_miejskiej___idealne_miasto_musi_byc_zielone!.html
Informacja prasowa / Data: 2012-09-03

Polacy o zieleni miejskiej - idealne miasto musi być zielone!

Informacja prasowa

54% polskich respondentów „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012” jest zadowolonych z ilości miejskich zieleńców w swoich miastach. Mimo tak optymistycznego wyniku aż 1/3 z nich wskazuje na fakt, że w ciągu kilku następnych lat ilość terenów zieleni znacznie się zmniejszy. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w otoczeniu zieleni. Polacy w ciągu tygodnia średnio 30 minut spędzają w miejskich parkach. Jakie inne interesujące fakty ujawnia tegoroczny Globalny Raport Ogrodniczy Husqvarna?

Fot. Husqvarna AB

Urbanizacja w Polsce nabiera tempa

Z 61% udziałem ludzi mieszkających w miastach Polska jest najmniej zurbanizowanym krajem spośród wszystkich państw biorących udział w tegorocznym Globalnym Raporcie Ogrodniczym.

Warszawa z 1,7 milionem ludzi jest jedynym w kraju miastem, które przekracza barierę miliona mieszkańców. Polska jest również jednym z niewielu krajów w Europie, który uległ dezurbanizacji w ciągu ostatnich dziesięcioleci.

Międzynarodowi eksperci przewidują, że za 40 lat poziom urbanizacji w Polsce osiągnie 74%. Wielokrotnie podkreślany jest również fakt, że Polska – a zwłaszcza jej cztery miasta: Warszawa, Wrocław, Gdańsk i Poznań – są w trakcie dynamicznego procesu urbanizacji.

Najważniejsze: parkingi, rowery i zieleń!

54% Polaków pozytywnie ocenia miejskie parki, jednak dla ponad połowy ankietowanych w miastach wciąż brakuje terenów zieleni.

Ta potrzeba respondentów znalazła się na trzecim miejscu (51%), tuż po ścieżkach rowerowych (56%) oraz nowych miejscach parkingowych (52%).

63% Polaków przyznaje, że w ciągu tygodnia w okresie wiosenno-letnim spędza przynajmniej 30 minut na świeżym powietrzu w miejskich parkach.

W odniesieniu do wyników Raportu Polacy najczęściej odwiedzają parki, aby pospacerować (53%) oraz żeby się zrelaksować i odpocząć (46%).

Główne powody odstraszające Polaków od odwiedzania tych miejsc to:

psie odchody (50%) i brak poczucia bezpieczeństwa (42%).

Liczne badania wskazują, iż tereny zieleni ogrywają ważną rolę w tzw. „przyciąganiu” ludzi do miast i przy wyborze dzielnicy do zamieszkania.

40% Polaków traktuje tereny zieleni jako ważny czynnik przy wyborze miejsca zamieszkania. Aż 74% Polaków jest gotowych zapłacić więcej za mieszkanie w zielonej okolicy.

Zrównoważona zmiana

Wnioskując z wypowiedzi respondentów, Polska przechodzi obecnie zrównoważoną przemianę:

  • 1/3 czuje, że ich miasto zubożało o zieleń w ciągu ostatnich 10 lat,
  • 1/3 uważa, że jest jej więcej,
  • 1/3 respondentów sądzi, że nic się nie zmieniło.

Pytani o przyszłość zieleni w polskich miastach respondenci w 39% odpowiadają, że będzie jej mniej, natomiast 32% wierzy, że w przyszłości przybędzie miejskich zieleńców.

Fot. Husqvarna AB

FAKTY I LICZBY „GGR Husqvarna 2012”

Czego potrzebują Polacy w swoim mieście?

Jakie są główne powody odwiedzenia terenów zieleni przez Polaków?

Co odstrasza Polaków od wizyt w miejskich zieleńcach?

W jakim stopniu Polacy są zadowoleni z utrzymania parków?

Jakie są główne atuty polskich parków?

Jak według respondentów zmieni się ilość terenów zieleni w Polsce w ciągu najbliższych 10 lat?

Bliskość jakich obiektów wpłynęłaby na wybór miejsca zamieszkania?

Pełna wersja „Globalnego Raportu Ogrodniczego Husqvarna 2012”
dostępna jest online pod adresem:
http://husqvarnagroup.com/afw/files/press/husqvarna/Husqvarna_Global_Garden_Report_2012.pdf

*Global Garden Report Husqvarna (GGR Husqvarna) – coroczne międzynarodowe badanie przeprowadzone w wybranych państwach. Od 2011 roku także Polska została włączona do badań. Metodologia opiera się na wybranej grupie kilku tysięcy opiniotwórczych respondentów. Celem jest badanie globalnych trendów w ogrodnictwie. Każdego roku poddawane są szczegółowej analizie inne zagadnienia dot. zieleni i ogrodnictwa.

Spółka Husqvarna® – największy światowy producent wysokiej klasy urządzeń mechanicznych, przeznaczonych do pielęgnacji terenów zieleni przez cały rok, takich jak m.in. pilarki, wykaszarki, kosiarki i traktory ogrodowe. Jest również europejskim liderem w produkcji systemów nawadniających pod marką Gardena, a także wiodącym producentem narzędzi tnących i diamentowych dla przemysłu budowlanego. Przychody netto za 2011 rok osiągnęły poziom 32 miliardów koron szwedzkich, a średnia liczba zatrudnionych pracowników wyniosła około 15 000 osób. Dodatkowe informacje o firmie dostępne są na stronie: www.husqvarna.com.

Źródło: www.compress.com.pl